THIS BLOG IS UNDER RENOVATION!

Susah Menjadi Lelaki atau Perempuan

Wanita

-Auratnya lebih susah dijaga berbanding lelaki.
-Perlu meminta izin dari suaminya apabila mahu keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.
-Saksinya kurang berbanding lelaki.
-Menerima pusaka kurang dari lelaki.
-Perlu menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.
-Wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya.
-Talak terletak di tangan suami dan bukan isteri.
-Wanita kurang dalam beribadat kerana masalah haid dan nifas yang tak ada pada lelaki.

Aku kata, "Sebab tu la Sister in Islam wujud kot."

Lelaki

-Anak lelaki kena bertanggungjawab ke atas ibunya dan sekiranya dia tidak menjalankan tanggungjawabnya maka dosa baginya terutama anak lelaki yang tua, manakala perempuan tidak, perempuan hanya perlu taat kepada suaminya.
-Lelaki bujang kena tanggung dosa sendiri apabila sudah baligh manakala dosa gadis dara ditanggung oleh bapanya.
-Lelaki berkahwin kena tanggung dosa sendiri, dosa isteri, dosa anak perempuan yang belum berkahwin dan dosa anak lelaki yang belum baligh.
-Suami kena bagi nafkah pada isteri, ini wajib tapi isteri tidak. Walaupun begitu isteri boleh membantu. Haram bagi suami bertanya pendapatan isteri lebih-lebih lagi menggunakan pendapatan isteri tanpa izin.
-Isteri berbuat baik pahala dapat kepadanya, kalau buat tak baik dosanya ditanggung oleh suaminya.

Aku kata, "Jangan tanya sebab kenapalah kajian sains kata umur lelaki lebih pendek dari wanita. Tuhan tarik nyawa awal. Tanggungjawab dan dosa-dosa tak larat nak tanggunglah kot."

Kesimpulan,

Wanita perlu taat kepada suami tetapi lelaki wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapanya. Bukankah ibu itu adalah seorang wanita? Wanita menerima pusaka kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya, manakala lelaki menerima pusaka perlu menggunakan hartanya untuk menyara isteri dan anak-anak. Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat itu dia didoakan oleh segala haiwan, malaikat dan seluruh makhluk ALLAH di muka bumi ini, dan matinya jika kerana melahirkan adalah syahid kecil. Manakala dosanya diampun ALLAH. Di akhirat kelak, seorang lelaki akan dipertanggungjawabkan terhadap 4 orang wanita; isterinya, ibunya, anak perempuannya dan saudara perempuannya. Manakala seorang wanita pula, tanggungjawab terhadapnya ditanggung oleh 4 orang lelaki; suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara lelakinya. Seorang wanita boleh memasuki pintu Syurga melalui mana-mana pintu Syurga yang disukainya cukup dengan 4 syarat sahaja; sembahyang 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat suaminya dan menjaga kehormatannya. Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat akan suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata. Subhanallah.

Aku kata lagi, "Tapi kenapa Nabi disaksikan ketika peristiwa agung Isra' Mi'raj yang orang perempuan adalah penduduk neraka yang paling ramai?" Fikir2kan.

Aku melihat lalu berfikir..

12 kata-kata hikmah:

...cintajihad... said...

nice artikel..

membuat ku berfikir sejenak terutamanya bila membaca kesimpulan yg dibuat..

:)

serunaiklang_91 said...

huhu....jadik dua2 ada kelebihan masing2.....pasal laki ngan pompuan saling melengkapi.....=)

intel_Inside said...

@...cintajihad...
kalo rse best sila vote rating bwh artikel tu. hehe. application bru ni. sje nk test ltak.

intel_Inside said...

@serunaiklang_91
aku stuju part ko ckp laki n pompuan tu saling mlengkapi, tu pun dr segi laen kot tp dlm artikel ni ckp laki lg byk susah dr pompuan a.k.a pompuan byk klbhn dr laki, tuhan syg lbh pompuan kot. laen kli aku kne cite klbhn plak kot.

j@n@..... said...

cantekla blog ni...
cmne na wat layout gni?

serunaiklang_91 said...

ceh.j..ada org puji blog ni cantik......jeles ah ni......hahaha...

#cik jana jgn puji blog ni dpn2....

intel_Inside said...

@serunaiklang_91
haha. cik serunaiklang, sila jgn jeles. tu adlh kte2 yg jujur dr die. haha.

trima kaseh cik jana ats pujian jujur anda(kembg sket). tp nk bgga pun x blh sbb layout ni bkn aku bwat. aku cme cilok je. dan ats pngtahuan cik, template ni adlh beta version shj. saye akn mnukar template blog ni dlm mse trdekat. tika tu hrp cik jana puji la lg. hehe.

Sponsored link by: http://cssace.com/

...cintajihad... said...

isk..

dulu kat blog ni org bg ikan mkn..

kali ni org dtg blog ni org maen
bintang-bintang yg jatuh tu..

comel stars tu..:)

jgn buang ek

hhihi

serunaiklang_91 said...

ceh org puji lagi......kembang lagi ah ni....hahaha...

#adoi...cik jana ngan cik cintajihad jgn puji depan2....bangga tol dia karang....jgn mrh=)

serunaiklang_91 said...

yeah...dah ada cursor tu dah.....warna oren..huhu..trimas=)

AHMAD BAIHAQI said...

H@QiZR@H.net >>

73, salam contact perdana...
sorry la x QSL siapa anda.. nak kata kenal, x tau plak anda ni siapa.. so, bleh info2 kn?

intel_Inside said...

@AHMAD BAIHAQI
roger2.. ejen 75 kpd 73..
maaf la x knal kn diri dr mule. aku ingt ko cam tulisn aku. tp aku x rse ko knal sgt kalo aku bg tau pun.
*peace* mohd sulaiman ex-samtbt38 5 sc 1/2006